dagens 12-åringar




12-åring  år 1990: Barbie, dockor och lego var den främsta inomhusaktiviteten. Att lattja med kompisarna i den egenbyggda kojan ute i skogen var sommarens stora höjdpunkt. Att leka och vara glada, det var vardag för 12åringarna på den tiden. All skönhetshysteri och ytlighet var långt borta, hade någon ens tänkt tanken?
12åringarnas största utmaning var att fråga chans på den sötaste killen i klassen, skulle jag våga var den tanke som cirkulerade i flickornas huvuden. De tog modet och skrev en liten lapp: får jag chans på dig? sen 3 rutor att kryssa för; Ja, Nej, Kanske.
12åringarna levde som 12åringar ska göra, fortfarande barn men med ena benet inne i tonårsvärlden.

12-åring år 2009: Vilken fest ska vi på i helgen? Hur ska vi hinna fixa vodka innan lördag? Fan, ciggen är slut måste fixa nya. En vardag som 12åring idag är inte samma sak som för 20 år sen. De unga växer upp för snabbt, de växer in i en roll som alla unga förväntas leva i, en osund roll.
En 12åring är ett BARN, de ska inte supa, röka eller knulla runt. Ett barn ska vara barn, och ett sånt beteende är inte ett "barn-beteende".
Vad beror allt detta på? Vet någon svaret på denna radikala och skräckinjagande förändring?
Själva tror vi att det beror på brist på uppmärksamhet hemifrån, föräldrar tänker nog mer egoistiskt idag och bryr sig inte lika mycket om sina ungar längre. Är man trygg hemma, mår man bra och får den kärlek man behöver av sina föräldrar så ska man inte ha något behov av att söka bekräftelse på andra sätt.
Man ställer sig ändå frågan, hur ska detta sluta?
Ska det stiga ner i åldrarna ännu mer? Kommer 9:åringarna snart vara "de nya 12åringarna"?


(självklart är inte alla 12åringar på detta vis såklart, men vissa tyvärr.. och vi vill också tillägga att självklart drar vi inte alla föräldrar över en kant, många älskar nog sina barn mest av allt och bryr sig om dom. Men VISSA är det nog inte på samma sätt med..)



Kommentarer
Postat av: Anonym

fin header :)!



kärlek & sex mellan syskon - är det okej enligt er?

2009-08-16 @ 15:50:17
URL: http://deity.blogg.se/
Postat av: Anonym

Nu kör jag igång en tävling i samarbete med Stellakei.

Där du kan vinna en par snygga solglasögon =)

Till ett värde av 699:-



http://millahoman.blogg.se/2009/august/tavling-solglasogon.html



Var gärna med

Kram//M

2009-08-16 @ 16:21:13
Postat av: Jenni

Det är sjukt hur allting förändras med tiden... :/

2009-08-16 @ 16:24:45
URL: http://jennimaatta.blogg.se/
Postat av: Perez.

Håller med ... känns som att ju mer åren går och desto yngre man är så blir det bara värre o värre. :/

2009-08-16 @ 16:48:41
URL: http://perezj.se
Postat av: Anonym

nej :( fyftan man vill ju va blond, inte grå, lila :O



och de där med 12åringarna.. jag va 12 år, år 97 och då lekte jag med barbie och va som ett barn ska vara, förstår inte hur sjukt de kan smyga ner i åldrarna..

2009-08-16 @ 16:49:08
URL: http://sommarslyna.blogg.se/
Postat av: Caroline, LINA FRANKღ

Nytt videoklipp med Tindra I bloggen ;-) Kika in!

2009-08-16 @ 17:08:29
URL: http://carolinefrank.blogg.se/
Postat av: johanna

jag håller helt och hållet med! :)

2009-08-16 @ 17:15:51
URL: http://joffifee.blogg.se/
Postat av: Jenlen

håller med hemskt att det kan ändras så.vet mitt kusinbarn är 8 år klär sig nästan bättre än mig osv sjuk mobil har hon o allt det ändras jag såh hemsk ut vid den åldern brydde mig inte om kläder ant mamma som valde det ändrar sig..



2009-08-16 @ 17:20:12
URL: http://jenlen.blogg.se/
Postat av: Anonym

Håller ABSOLUT med.

När jag var 12 vela jag leka legoskala, vara ute i skogen, skoja runt och t.ex. leka "rymmen" och burken och sånt. Nu tycker 12 åringar det är såå BARNsligt och omoget. 12 åringar ÄR barn! men är ju BARNslig. Man ska inte supa och gå på fest och sånt när man är 12!

2009-08-16 @ 21:38:27
Postat av: Anonym

I blame the internet

2009-08-16 @ 23:15:58
Postat av: Alexandra

Håller helt med. Det är helt sjukt !=/ och jävligt sorjligt!

2009-08-16 @ 23:55:08
URL: http://alexandraneudatjina.blogg.se/
Postat av: Brutala Bloggen

Ja det där är hemskt. Min lillasysters liv och mitt när vi var i samma ålder skiljer sig på precis så vis som du beskrev! Jag hade inte ens pussat en kille i den åldern för jag tyckte fortf det var äckligt med killbaciller!

2009-08-17 @ 00:47:57
URL: http://metrobloggen.se/brutalabloggen
Postat av: popstickel

=O det stämmer så himla mkt :s fan jag brukade hänge ut och leka med mina grannar i skogen x) roligaste som kunde hända för oss och vart skit ledsen när jag inte fick , liksom då hade min dag blivit "förstörd" eftersom vi fick inte leka ute så sent. Men dagens 12 åringar, vart är evolutionen på väg? :S Brutala bloggen, om killar, då fanns det killbaciller på min tid men tydligen har det allt försvunnit nu :/, fan får jag barn kmr jag verkligen skydda dem från dagens 12 åringar, man blir ju fan rädd! Väldig bra skrivit!!!

2009-08-17 @ 06:35:22
URL: http://popstickel.blogg.se/
Postat av: Catja

Det är helt sjukt!

2009-08-17 @ 14:59:06
URL: http://catja-andersson.blogspot.com
Postat av: Tess

En kompis till mig läser barn och fritid och hon berättade att dom hade gått igenom det där under en lektion, minns inte riktigt 100% vad de va hon sa, men hon sa iaf att det beror på att barn nu för tiden tar efter äldre på ett helt annat sätt, att tjejer tex börjar sminka sig i 11-12 års åldern stimulerade något..minns inte vad, om de va ett hormon eller något...iaf så gör det att kroppen sätter igång puberteten mycket, mycket tidigare och därför så börjar dom hålla på med allt det där som vi upptäckte när vi var 15-16. Som sagt, komme rinte riktigt ihåg vad hon sa exakt, men de va nått sånt där haha :P ha en bra dag!

2009-08-18 @ 03:32:12
Postat av: ebba

jag tror att interntet har mycket med det att göra..

2009-08-18 @ 10:58:01

Kommentera här!

Namn:
V.I.P?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Shopping och Mode
RSS 2.0




























Alltomlinser.se

Erbjudanden24.se
Gratis-guide.se