svar på hårfrågorna!




Jag ska köpa löshår, har du nåt bra tips på något billigt och bra?


Svar:
Jag hade löshår förut (keratinvaxslingor) och har numera ett clips-set som jag använder väldigt sällan dock. Och jag har beställt från butikdonna.se det senaste året. Och dom har kanonbra kvalitet på sitt hår, dessutom är det sjukt billigt!

Både jag och alla mina vänner som har löshår beställer därifrån och alla är hur nöjda som helst.



Skulle du rekommendera att man tunnar ut sitt hår själv? Mitt hår är bra i typ 3 veckor, sen blir det tjockt igen. Det känns onödigt att gå till frissan igen bara för att tunna ut håret.. eller? Vad tycker du?


Svar:
Det är nog ganska svårt att tunna ur håret själv och att det faktiskt blir ett bra resultat, speciellt om du inte har några kunskaper om hur man ska klippa ett hår. Jag själv brukar klippa mitt eget hår, tunna ur osv. och det har ju gått bra. Men jag vet ju ändå vilken teknik och hur man ska göra för att resultatet ska bli bra. Så är du "säker" med saxen kan du ju alltid prova?


1. jag har funderat på att ha någon olja i håret, över natten. har självfall, ganska lockigt men vill gärna få lockarna "finare" liksom, och då har jag hört att olja ska fungera bra. som blondin har jag hört att olivolja kan "missfärga" håret, och andra säger att mandelolja sliter på något sätt.. fast på kelloggs paketet rekommenderades mandeloljan, haha. så, vad e bäst? :) och hur ofta ska detta göras?
2. vilka e de bästa produkterna i en hyffsad prisklass för att skydda håret vid fönig och utsättelse för platt/locktång?
3. hur ofta bör man gå till frisören för toppning om man vill få längre hår?
4. finns det något man kan göra för att håret ska bli mindre fett? något schampoo eller så? kosttillskott? haha.


Svar:
1. Jag har själv har haft olja i mitt hår 1 gång bara. Och det var olivolja, jag märkte inte så stor skillnad efteråt därför fortsatte jag inte med det. Om jag vore du skulle jag istället satsa på en riktigt bra hårinpackning som är avsett för just lockigt hår. Kerastase har jättebra! Men om det är just olja du vill ha så tror jag inte att det spelar någon roll om du tar olivolja eller mandelolja. Jag själv är ju blond och mitt blev inte missfärgat av olivoljan :)

2. Jag tycker att Schwarzkopf's osis flatliner och Wellas high hair flat iron spray är allra bäst. Dessutom har dom ett väldigt bra pris också!

3. Om mina frisörlärare skulle läsa det här jag skriver nu skulle jag få smisk haha. Men av egen erfarenhet både gällande mig själv och andra så växer faktiskt håret bäst om man inte klipper sig så ofta. Bara man inte bleker/färgar/plattar för mycket så att håret bli så slitet att det går av. Annars är mitt bästa tips att inte klippa sig så ofta, 1 gång varje halvår kanske om man sparar ut. Men glöm inte att regelbundet använda inpackning och vårdande schampo o balsam för att minska slitaget.

4. Schampon finns det att använda som minskar fettproduceringen, ett bra är Paul mitchell's schampo two. Men mitt bästa tips till dig är att inte tvätta håret för ofta, i början kommer det att bli ännu fetare men efter bara någon vecka så blir håret mindre fett och tillslut blir det knappt fett alls mellan tvättningarna. Tvätta det med ungefär med 3-4 dagars mellanrum.



undrar om du kan tipsa om en bra inpackning till mitt hår. Har slingat/blekt det ca 6 gånger och det börjar synas. Det ser lite väl tort ut och jag vill ha tips på en inpackning som hjälper att tillföra håret fukt eftersom jag har lockigt hår. Plattade håret förut minst 1gång/dag under 1-2 år. Sen nu det senaste året harjag bara plattat det ca 2 gånger. Så en BRA inpackning som tillför håret fukt, reparer slitna/kluvna hårstrån, och ger glans. tack på förhand/jennie

Svar:
Det finns rätt många bra inpackningar ute på marknaden. Men min favorit är ändå: Kérastase Nutritive Masquintense. Grymt bra inpackning! Men jag skulle ändå rekomendera ett kurprogram från kérastase, det är inte som en inpackning direkt men det bygger upp håret igen och är hur bra som helst för ett försvagat hår. Håret känns nästintill som nytt efter att ha genomfört ett kurprogram, jag rekomenderar: Forcintense 5x15ml.

Fin blogg, hade en fråga också är flätor trend i år om nej vad är det då jag e mycket tacksam för svar ;)Svar: Jag tycker att det är hur fint med flätor lite varstans i håret, speciellt i luggen. Så jag tycker att det är "trend", egentligen spelar det ju inte någon roll om det är inne eller ute, så länge man gillar en frisyr själv så ska man ju ha det så. Jag kommer iallafall inte sluta med min fina luggfläta även om det blir otrendigt :)




Gud va bra att du har en frågestund om hår ,precis vad som behövs.
Jag har mörkbrunt hår ( naturlig hårfärg också)
Och jag vill färga det till ljusbrunt hur ska jag göra då?

Svar:
Om du aldrig har färgat håret förut så tycker jag att du ska göra en "ljusarefärgning". Det innebär att du använder en vanlig hårfärg som är i just färgen ljusbrun, och eftersom ditt hår är naturligt och ofärgat så klarar hårfärgen av att ljusa upp ditt hår några nyanser. Rekomenderar att du färgar hos frisör för bästa resultat, det är svårt att få till hemma. Har du någon gång färgat ditt hår så får du göra en avfärgning eller bleka håret lite lätt, och senare lägga i den önskade hårfärgen. Så först ljusa upp det, sen lägga i den färg du vill ha. Även detta rekomenderar jag att du gör hos en frisör :)



Ja mitt hår blir fettigt ganska snabbt =/ jag duschar exakt varje dag ! vad ka det bero på? Och vad finns det något speciellt shampo/medel som gör så håret inte bir fetigt snabbt ?

Svar:
Att ditt hår blir fett beror faktiskt på att du tvättar håret varje dag. Om man tvättar håret för ofta så tvättar man bort det naturliga "skydd" som håret skapar naturligt, och då producerar istället håret mer fett i ett desperat försök att skapa det naturliga skydd som håret behöver. Så hela fettproduktionen blir rubbad. Rekomenderar att du istället tvättar det ca 2-3 gånger i veckan. I början kommer håret vara fetare, men efter någon/några veckor kommer håret att bli mycket mindre fett.



Jag fönar&plattar håret varje dag. Kan tänka mig att det sliter en del på håret. Hur dåligt är det? Vad kan jag göra för att det ska hålla sig "oslitet"? Man ser inget än men det känns som att man skulle vilja göra lite hårinpackningar och sånt ibland. Rekommenderar du ngt särskilt?

Svar:
Jo visst sliter det att föna och platta håret varje dag. Tycker att du ska minska ner på det, speciellt föningen men även plattningen. Du kan ju föna o platta hela håret kanske 2-3 gånger i veckan. Sen plattar du bara luggen t.ex om den blir lockig/vågig. Men lägg mycket inpackningar och använd vårdande schampo och balsam. Rekomenderar Kérastases produkter, men även redkens är kanonbra!


jag plattar mitt hår nästan varje dag de är inte så bra va ? för mitt hår är typ rakt fast ändå lockigt och jag hatar att de är lockigt vill ha platt många säger att inte jag ska platta så mycke o så men finns de ngt annat sätt att få de rakt och så (: // Sanna

Svar:
Nej det är inte så bra faktiskt. Och ditt hår låter ungefär som mitt, rakt fast ändå lockigt. Jag rekomenderar att du plattar hela håret efter tvätt, och sen plattar du bara luggen. För om du har en bra plattång ska det raka hålla sig mellan tvättarna (så länge det inte regnar, eller om du badar) Så mitt första tips är att skaffa en bra plattång. GHD och GAMA har jättebra. Om du är verkligen desperat efter att ha det rakt kan du ju göra en rakpermanent, det sliter skapligt mycket på håret men det kan vara värt det om du måste ha det rakt.


Hej! Det är så att jag bestämt mig för att sluta gå till frisören. För varje gång jag gör det vill jag göra raka motsatsen, vilket innebär att klippa kort. Om inte så klipper dom för kort. Så nu ska det få växa som det vill, kanske nån toppning nån gång går väll an. Hur som helst min fråga är om man ni vet nått ställe med billiga hårförlägningar. Billigt då menar jag från 0-500 ungefär =). Sköt om er!

Svar: Okej, jag har också upplevt att frisörer ofta klipper mer än vad man har bett dom om. Det är riktigt tråkigt tycker jag! Ja, det tycker jag låter som en bra idé, toppa det någon gång ibland. Butikdonna.se har superbilliga hårförlängningar, och deras kvalitet på håret är sjukt bra! Det bästa jag har testat och sett. Rekomenderar att du gör med keratinvaxslingor eller om du inte vill ha en "permanent" förlängning så rekomenderar jag clips. Lycka till :)



jag undrar om du kan rekommendera en bra blekning som funkar på svart hår? har haft blondt ifrån början :)

Svar: Att gå från svarthårig till blond är en svår och jobbig process. Du får räkna med att vara orangehårig ett tag om du vill ha kvar håret på huvudet när allt är klart. Men jag rekomenderar att du gör först en avfärgning ( blanda blekningspulver med vatten eller schampo) och gnugga i håret för att få en del pigment att släppa. Sen tycker jag att du ska göra massa slingor i hätta, sen låter du håret vila i några veckor. Sen fortsätter du så och gör i hätta hela tiden tills du fått den färg du önskar. Men du måste låta håret vila mellan slingningarna!! Minst några veckor. Om jag ska rekomendera en hemma blekning så är det HM's egna slingmedel. Men jag tycker dock att du ska göra detta hos frisör, risken finns att att håret ramlar av om du skulle göra fel.




Minn syster här undrar....!! hennes hår e mörk och hon undrar hur hon kan få den i samma färg som din och vad är det för frisyr som är inne nu?


Svar:
Läs mitt svar på frågan ovan!! :)

Den frisyr som är inne nu, hmm. Jag tycker att långt hår som är lätt uppklippt med lite lockar ALLTID är inne, så grymt snygg! Mittbena har ju även varit inne ett tag, men många säger att snebenan är på igång igen. Annars tycker jag att ni ska satsa på en frisyr som ni passar i och som ni själva tycker om!




Vill ha tips på en bra inpackning. Har precis klippt mig men har alltid haft problem med mycket torrt underhår med klyvna hårtoppar. Resten av håret har också en tensdens att bli lite torrt. Samtidigt ska inte inpackningen tynga ner håret och göra det platt. Pris max 300


Svar:
Det låter som att ditt hår är i behov av en bra inpackning!

Som jag tidigare har nämt så rekomenderar jag Kérastases alla inpackningar, dock kostar de lite över 300 kr. Men en väldigt bra inpackning som är lite billigare är Loreal absolut repair masque. Den finns att köpa på frisörsalonger och kostar runt 160:-.



Sådär ja, hoppas ni fick svar på alla era frågor :)
Kommer att ha en sådan här frågestund snart igen om hår, så förbered er med frågor så lovar jag att jag ska svara på det!


Kommentarer
Postat av: Lisa

Vad duktig du verkar vara:))) hur har du fått all kunskap när du ej är klar? <3

2009-07-12 @ 23:01:23
Postat av: Bea

Tack så mkt :) Vi har faktiskt lärt oss allt vi måste kunna i skolan, nu sista året är det i princip ingen mer undervisning utan vi får mest repetera det vi har lärt oss och praktisera :)

2009-07-12 @ 23:04:44
URL: http://apieceofsisters.blogg.se/
Postat av: CASSANDRA

Gud va bra fick äntligen svar på min fråga :D

Taack så mycket :)

2009-07-13 @ 00:11:09
URL: http://canderson.blogg.se/
Postat av: Amanda

Hej,

jag har en fråga,

har färgat mitt hår svart, skulle vilja få de lite ljusare, typ mörkbrun. hur gör jag?

2009-07-13 @ 17:54:56
URL: http://strawberrylicious.blogg.se/

Kommentera här!

Namn:
V.I.P?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Shopping och Mode
RSS 2.0




























Alltomlinser.se

Erbjudanden24.se
Gratis-guide.se