elakhet

Elakhet.

Det är ett ganska omfattande ämne som många inte yttrar sig om.
Det tycker vi är fel, för idag är elakhet ett stort problem i samhället.
Att människor är elaka mot varandra klassar nog många som ett vardagligt problem som är mycket mindre viktigt än vissa andra samhälls frågor. Men egentligen tycker vi att elakheten är roten till de flesta problem i dagsläget.

När man är elak mot någon annan mår man inte bättre själv, snarare tvärt om.
Varför är man då elak?
Vi tror att det handlar om att man försöker övertala både sig själv och andra att man är bättre än den personen man är elak mot, att ens självförtroende ska höjas genom att sänka någon annan.
Men så funkar det inte, självförtroende är inte någon stapel som sänks och höjs mot hur illa man behandlar andra.
Din självförtroende stapel blir inte högre bara för att du sänker en annan människas stapel, olika människors staplar spelar inte ut varandra. Livet är faktiskt inte ett spel där man använder människor som spelpjäser.
Livet är så mycket mer än så, och den enda som kan styra ditt liv är enbart du själv.

Ni som har ett behov att vara elaka mot andra, tänk istället; Vad kan jag göra för att höja mitt eget självförtroende? Vad kan jag göra för att må bättre själv och samtidigt bli av med detta elakhets-behov?

Vetenskapen om människan har utvecklats väldigt mycket de senaste åren, och idag är det bevisat att människor som sänker/mobbar eller är elaka mot andra faktiskt är de som mår sämst, har sämst självförtroende osv.
Därför är det ganska genomskinligt när människor faktiskt är elaka mot andra, VI vet att ni är osäkra, vi vet att ni enbart har detta behov eftersom ni mår dåligt.

Så för er egen skull, täck det istället genom att vara snäll och trevlig mot alla. Vi lovar att du kommer må bättre och bli stolt över dig själv. Iochmed det tror vi också att ditt självförtroende kan höjas när du börjar trivas med dig själv och ditt beteénde :)

Vi säger inte nu att vi aldrig är taskiga mot folk. Visst, vi har nog aldrig varit elak MOT någon, men såklart händer det att man snackar skit om folk osv. Och vi skäms över det, och efter varje gång det har hänt får vi dåligt samvete. Men det är en påminnelse att vi faktiskt har lite att jobba på hos oss själva.
Men efter varje gång är vi ett steg närmare att faktiskt skippa det där töntiga beteéndet helt.
Men vi kan samtidigt trösta oss själva med att vi faktiskt är väldigt milda i vårat beteénde mot hur många andra är.

Med detta inlägg vill vi få sagt att: var inte elak, din osäkerhet lyser igenom och det blir istället pinsamt eftersom man förstår ju sanningen med ditt beteénde (dvs att du är osäker).

Var snälla mot alla så kommer allt bli enklare i livet :)



Kommentarer
Postat av: emelie

ojoj, riktigt bra skrivet.

håller med om allt där, hoppas att folk verkligen förstår mnu

2009-09-02 @ 22:25:49
Postat av: Loppan

Ni har helt rätt tjejer, och de flesta, med bara en uns sunt förnuft, har insett det här för många år sedan. Som ni säger, det blir ju bara pinsamt för den som trycker ned eftersom alla andra runt omkring vet den egentliga sanningen.



Riktigt bra skrivit och bra att ni tar upp det här!



Kramar!

2009-09-02 @ 22:34:51
URL: http://loppeloppans.blogg.se/
Postat av: sabi:)

hej kolla gärna in min blogg :))

2009-09-02 @ 22:39:10
URL: http://sabi.blogg.se/sabahudinsabani/
Postat av: Karina Rodriguez :)

så sant! bra skriver tjejer, fin blogg föresten! kram

2009-09-02 @ 22:39:55
URL: http://pulenta.blogg.se/
Postat av: Niklas

Jo, va bra.

Hoppas ni håller det också ;)

Man vet inte om man blir mer knäpp av att hamna på topp 3 bloggar, då måste man dricka så mycket som möjligt och slåss. annars blir det ju ingen bra blogg eller hur? haha ironisk ;)



Men visst måste ni nu känna en viss kändisskap eftersom ni till och med var med på tv4.. hehe det är ju en viss status :)



Önskar er all lycka!

2009-09-02 @ 22:43:24
URL: http://niklasvikt.blogg.se/
Postat av: Mother, Married &Twenty

Så sant som det är skrivet! :)

2009-09-02 @ 22:49:57
URL: http://mummyfied.blogg.se/
Postat av: Erika - Bloggar om min vardag & intressen

Bra skrivet!

2009-09-02 @ 22:52:48
URL: http://stopthissong.blogg.se/
Postat av: Niklas

hehe. Jo jag var med i tv en gång. på programmet Grynet´s show. HAHA det var när jag var 15år som jag skulle spela en låt på gitarren, twisted sisters we´re not gonna take it och då visade hon även deras musikvideo efteråt! men då tror jag att jag hellre skulle välja TV4 än grynet! :)



Hur lyckades ni då bli så stora som ni blivit idag?

Dvs, hade ni några kontakter innan eller vart det av en ren slump? alltid lika intressant hur saker börjar.

2009-09-02 @ 22:55:23
URL: http://niklasvikt.blogg.se/
Postat av: Erika - Bloggar om min vardag & intressen

Ni är värda beröm :)

Som bloggare själv så vet jag att kommentarerna påverkar väldigt mycket på bloggandet man gör :) men gillar verkligen eran blogg.

Men som ni kanske läste i mitt senaste inlägg så kanske jag kommer att göra en ny blogg. Men kommenterar då med den nya bloggen när det blir så, så vi inte tappar bort varandra menar jag :)



Kram!

2009-09-02 @ 23:05:35
URL: http://stopthissong.blogg.se/
Postat av: Niklas

haha. jo kanske, hon är ju bra speciell iallafall.

lite småskön stil, däremot så räckte det att prata lite med henne i programmet så började jag ba också liksom snacka som hon ba. liksom hallå! hehe, hennes snack smittade av sig väldigt fort. lite smått pinsamt, men så får det va. hehe.



Ha en trevlig kväll tjejer.

Jag ska ta mitt nintendo ds och lägga mig i sängen och spela litegrann.



God natt.

2009-09-02 @ 23:08:45
URL: http://niklasvikt.blogg.se/
Postat av: Loppan

Det är väl lite meningen från min sida att ni ska känna att ni är bra. I och med er framgång så kommer det även rötägg, vilket ni nog har fått känna på redan nu kan jag tänka mig. Därför behövs det nog lite värmande ord i denna "onda" värld.



Men det är ju faktiskt sant, ni skriver helt otroligt och har en riktigt bra, och givetvis fin, blogg.



(That's why jag har skrivit ett inlägg om er :P)



Stor kram!

2009-09-02 @ 23:09:28
URL: http://loppeloppans.blogg.se/
Postat av: Anonym

Älskar eran blogg verkligen, forsätt som ni håller på så kommer ni att komma långt!

Kram

2009-09-02 @ 23:15:42
Postat av: Erika - Bloggar om min vardag & intressen

Det ska jag verkligen göra! :)

Jättekul verkligen!

Skulle vart kul och kunna höras på msn, men det kanske blir lite svårt :P



Kram på er!

2009-09-02 @ 23:16:51
URL: http://stopthissong.blogg.se/
Postat av: Mindou

ni har rätt! speciellt det där om att man inte mår bättre själv av att vara elak mot andra. måste bara (liksom på tal om.. xD) säga att idag i korridoren var det nåra killar i min klass i sjuan som slagit en kille i sexan med nyckelband (?! ) och träffat han i ögat så han grät.. man såg verkligen att dom mådde dåligt när dom gjort det.. men dom fick för fan skylla sig själva! >_>

2009-09-03 @ 20:37:14
URL: http://mirandagehlin.blogg.se/

Kommentera här!

Namn:
V.I.P?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Shopping och Mode
RSS 2.0




























Alltomlinser.se

Erbjudanden24.se
Gratis-guide.se